Anna van der Breggen: “Vind het leuk om naar Lekkerkerk te komen”

Hoewel ze niet het rood-wit-blauw of de regenboogtrui draagt, is Anna van der Breggen op Hemelvaartsdag toch wel écht de top naam in het deelnemersveld van de Ronde van Lekkerkerk. Zoals ze dat eigenlijk in iedere wedstrijd is waar ze momenteel aan de start komen. Leidster in de World Tour en op de wereldranglijst en dit voorjaar winnares van de Strade Bianche, Ronde van Vlaanderen, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. “Ja, het was wel een goed eerste deel van het seizoen”, zegt ze lachend en met gevoel voor understatement.

“Nee, zonder gekheid; hier had ik zelf natuurlijk alleen maar van kunnen dromen”, gaat Van der Breggen verder. Vorig jaar won de 27-jarige renster van Boels-Dolmans achtereenvolgens de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. “Toen zei ik dat zo’n voorseizoen niet te herhalen was en dat zei ik aan het begin van het jaar ook. Nu zijn we een paar maanden verder en is het toch gelukt. Daar ben ik zeker trots op.”

Wat bovenal opviel dit voorjaar was het collectief van Boels-Dolmans. Blaak won de Amstel Gold Race en Amy Pieters de Ronde van Drenthe en het eindklassement van de Healthy Ageing Tour. “Al die overwinningen hebben we ook écht als team gepakt”, stelt Van der Breggen. “Je moet er echt wat voor doen om op dit niveau te rijden. Daar hebben we allemaal hard voor gewerkt en we gunnen het elkaar en werken voor elkaar in de koersen. Deze mooie overwinningen zijn daar het resultaat van.”

In de Ronde van Lekkerkerk staan de drie allen aan de start en ook de talentvolle Jip van den Bos is er namens Boels-Dolmans bij. “Dat we criteriums als deze samen kunnen rijden is ook erg leuk. We rijden natuurlijk veel grote wedstrijden in het buitenland en de Amstel Gold Race is helemaal in het zuiden van Limburg. Het is dan ook leuk om eens aan deze kant van het land te koersen en ons aan het publiek te tonen. Dat is voor ons ook een mooie beloning, want ook wij laten onze sport graag zien en Chantal kan dat dan bijvoorbeeld doen in haar regenboogtrui.”

Winnen in Lekkerkerk
Het is voor Van der Breggen inmiddels al de derde keer dat ze in Lekkerkerk komt. En ja, welke koers heeft ze nog niet gewonnen? “De wereldkampioenschappen”, lacht Van der Breggen. “Daar word ik vaak naar gevraagd en die zou ik zeker graag eens winnen. Maar daar doel je volgens mij niet op. Ik ben nu twee keer in de Ronde van Lekkerkerk gestart en heb er inderdaad nog niet gewonnen. Dat zal ook dit jaar niet gemakkelijk worden als ik het deelnemersveld zo zag. Dit is toch wel even wat anders dan een wedstrijd met heuvels of bergen.”

Leuke sfeer
Hoe dan ook, Van der Breggen gaat haar best doen. “Absoluut! De criteriums zijn gewoon ontzettend leuk om te doen en zou graag het podium halen. Daarbij vind ik het ook leuk om weer naar Lekkerkerk te komen. De afgelopen twee edities heb ik gemerkt wat voor een leuke sfeer er hangt en dat komt ook omdat er ontzettend veel publiek naar de koers komt. Daar mag de organisatie trots op zijn. Het gaat ook dit keer vast weer een geslaagde dag worden!”

Foto: Stephan Tellier – Van der Breggen in actie, destijds in haar witte trui als Europees kampioene, in de Ronde van Lekkerkerk in 2017.