Claudia Jongerius: “Ik start altijd graag in de Ronde van Lekkerkerk”

Toen drie jaar geleden de Ronde van Lekkerkerk voor het laatst werd verreden, was Claudia Jongerius misschien wel de verrassing van de dag. De toen pas 20 jaar oude wielrenster reed zich te midden van heel wat profrensters in de kijker, door in de kopgroep van drie te belanden die uiteindelijk streed om de zege. Naast winnares Janneke Ensing en Natalie van Gogh stond ze als derde op het podium na afloop van de koers. “Ik was heel tevreden met de die derde plaats!”

Waar de twee andere rensters van het erepodium inmiddels gestopt zijn, stond Jongerius juist nog altijd aan het begin van haar carrière toen ze voor het laatst aan de start stond in Lekkerkerk. Het liep vervolgens niet direct op de manier die ze hoopte, maar maakte uiteindelijk toch de stap van een clubploeg naar een UCI-team. “Ik had voor het eerst in mijn leven geïnvesteerd in een trainingskamp in Spanje en was heel gemotiveerd om in 2020 een volgende stap in mijn carrière te maken”, vertelt ze. “Helaas kwam corona toen om de hoek zetten, waardoor ik aan het einde van het seizoen alleen maar een handje vol kermiskoersen kon rijden.”

Een teleurstelling voor de renster die al vanaf haar achtste elke zomer wekelijks op pad is voor wedstrijden. “Om die tijd door te komen heb ik veel getraind, soms misschien wel te veel, maar het resulteerde er uiteindelijk wel in dat ik de overstap kon maken naar een UCI-ploeg.” Dat was het Belgische Bingoal-Chevalmeire, ook dit seizoen haar team. “Ik was enorm dankbaar en trots dat ik in de grote internationale koersen mocht starten, maar dit was allemaal zonder publiek en vaak ook buitenaf. De overstap is ook groot en dat maakte het mentaal soms dubbel zo lastig.”

‘Ik vind de Ronde van Lekkerkerk ontzettend leuk’
Jongerius toonde zich echter wel af en toe en lijkt momenteel een goede lijn te pakken te hebben. Een wedstrijd als die in Lekkerkerk past daarbij goed in het plaatje. “Een criterium zoals deze is vooral met veel sfeer en dat motiveert een renner altijd meer om door te gaan. Ik vind de Ronde van Lekkerkerk ontzettend leuk en start er altijd graag. De sfeer vind ik altijd heel belangrijk tijdens de koersen en ik geniet daarom veel van koersen waar veel publiek komt. Na het voorjaar is dit een van de eerste criteriums die verreden worden. Het parcours is veilig voor de rensters en het publiek is altijd erg positief. Maar na zo’n lange tijd zonder criteriums zal het denk ik best wel weer aanpassen worden door de hoge intensiteit, haha.”

Toch weet de nu 23-jarige renster hoe het spelletje werkt. “Ik weet nog dat ik de vorige keer als clubrenster goed gebruik kon maken om gewoon mee te springen. Uiteindelijk werd de koers één van de laatste rondes definitief beslist en reed ik samen met Janneke Ensing en mijn latere ploeggenote Natalie van Gogh weg, dat waren natuurlijk twee motoren. Ik wist dat het voor mij dan ook heel lastig zou worden om die twee te verslaan in de finale en eerlijk gezegd was bij mij ook al het beste eraf. Desondanks was ik wel heel tevreden met die derde plaats!”

Rol als underdog
Wat er dit jaar mogelijk is, is lastig in te schatten voor Jongerius. “Het is voor mij heel lang geleden dat ik een criterium heb gereden en tegelijkertijd ben ik nog terug opbouwende van een heel teleurstellend voorjaar en een rugblessure. Ik ga er dus zonder verwachtingen in, wat tegelijkertijd misschien ook voor mogelijkheden kan zorgen. Dat zal zich die dag uitwijzen!”