Janneke Ensing: “Solo winst in Lekkerkerk was emotioneel”

Bijna drie jaar geleden is het alweer. In de straten van Lekkerkerk komt een renster in het rood en blauw van haar gloednieuwe wielerploeg WNT-Rotor juichend over de streep. Janneke Ensing wint de 57e editie van de Ronde van Lekkerkerk. Solo, door in de laatste ronde bij twee medevluchters weg te rijden. “Het was een heel emotionele overwinning voor mij. Ik kwam net voor mijn nieuwe ploeg uit. De Ronde van Lekkerkerk waren letter mijn eerste kilometers in het nieuwe tenue. Ik was er heel blij mee.”

In de jaren nadien is er veel gebeurt. De Ronde van Lekkerkerk werd, door het bekende virus, twee jaar niet georganiseerd. Ensing maakte een transfer naar het topteam BikeExhange, waar ze twee seizoenen reed, en is inmiddels met wielerpensioen. Als food coach werkt ze inmiddels voor Jumbo-Visma. Het peloton heeft ze dus nog niet echt verlaten. Met veel plezier denkt ze terug aan haar deelnames in Lekkerkerk. “Het is een heel mooie ronde. Er is altijd heel veel publiek, met een gezellige sfeer, en de organisatie heeft de boel goed voor elkaar”, zo zegt Ensing.

Haar overwinning kan ze zich ook zeker nog goed voor de geest halen. “Het was een heel actieve koers, met heel veel uitlooppogingen”, zo kijkt Ensing terug. “Met Kirsten Wild had ik een ploeggenote in de wedstrijd en dan kun je ook goed het spel spelen. Doordat het ook echt een slopende wedstrijd is, wat komt door het rondje, en er een altijd een goed startveld is, is het ook een koers die uitnodigt om door te rijden.”

Ensing reed in de finale op kop met de uiteindelijk nummers twee en drie; Natalie van Gogh en Claudia Jongerius. “Ik wist dat ik niet met Natalie naar de finish moest rijden, want die zou me zeker verslaan in de sprint. Kortom, ik moest wat proberen en ben bij het ingaan van de slotronde gedemarreerd.” Een geslaagde actie; de andere twee keken naar elkaar en de Drentse renster was gevlogen. “Met nog een halve ronde te gaan wist ik de winst binnen was. Dan kun je lekker lang genieten op de fiets. Ik vond het geweldig, solo aankomen met zoveel publiek langs de kant.”

Dit jaar is Ensing er niet bij. “Ik had graag willen komen kijken, maar zit met Jumbo-Visma in de Giro d’Italia. Maar ik raad rensters zeker aan om in Lekkerkerk te gaan koersen. Er is altijd een sterk deelnemersveld en het is een leuke en actieve wedstrijd. Dat komt ook door het slopende parcours, met lange stukken erin waar de wind best venijnig kan zijn en ook redelijk wat bochtjes. Als je weg bent, kun je op sommige stukken nog gezien worden. Dat maakt het best lastig, maar juist daarom vind ik het ook een heel mooi criterium.”