Ellen van Dijk wint 58e Ronde van Lekkerkerk

Europees kampioene wegwielrennen Ellen van Dijk heeft op Hemelvaartsdag de 58e editie van de Ronde van Lekkerkerk op haar naam geschreven. De uit Woerden afkomstige toprenster wist in de slotrondes van het criterium weg te rijden uit een kopgroep van vijf rensters. Deborah Veerman, afkomstig uit Stolwijk en rijdend voor De Waardrenner, verraste met de tweede plaats. Nina Kessler (Velserbroek) maakte het podium compleet. Van Dijk, die voorafgaand aan het criterium ook de tijdrit won, wist maandag nog het werelduurrecord op haar naam te zetten.

De vrouwen maakten er, onder grote publieke belangstelling, vanaf de start een harde wedstrijd van. Daarbij waren het Van Dijk en haar Trek-Segafredo ploeggenote Lucinda Brand die om en om probeerden weg te rijden. Uiteindelijk was het Van Dijk die daarin slaagde. Ze kreeg Veerman, Kessler (BikeExchange), Karlijn Swinkels (Jumbo-Visma) en Anneke Dijkstra (Krush Tunap) met zich mee. Het vijftal reed lange tijd samen, met Brand, de Australische Matilda Raynolds en Judith Krabbenborg (De Waardrenner) in de achtervolging. Nadat bleek dat het drietal er niet bij zou komen, begon het spel in de kopgroep.

Het was Van Dijk die er uiteindelijk in slaagde om weg te rijden bij de anderen. Veerman deed er nog alles aan om de Europees kampioene van de winst te houden, sloot zelfs even bij haar aan, maar gaf uiteindelijk toch acht seconden toe. Kessler sprong weg bij de andere twee rensters en wist de laatste podiumplaats veilig te stellen, nadat het peloton door de leidsters in de slotronden op een ronde werd gezet.

Wereldkampioene Van Dijk wint ook tijdrit
Tien vrouwen reden voorafgaand aan het criterium een tijdrit over één ronde van 1,8 kilometer. Op die manier werden de toprensters uit het deelnemersveld voorgesteld aan het publiek. Judith Krabbenborg startte als eerste, maar haar snelle tijd werd bijna niet meer achterhaald. Het was uiteindelijk de laatst startende renster, wereldkampioene Van Dijk die het nog net lukte om de snelste tijd neer te zetten. In haar regenboogshirt mocht ze de hoogste trede van het podium betreden. De derde plaats was voor Karlijn Swinkels.