Yara Kastelijn: “racen met publiek is iets magisch”

Crosser of wegwielrenner? Velen maken de keus of moeten die noodgedwongen maken. Toch zijn er inmiddels ook een aantal rensters die dit met succes combineren. Marianne Vos en Lucinda Brand lukt het bijvoorbeeld al heel wat jaren. En ook Yara Kastelijn is zo’n renster die het goed af blijft te gaan. Dat lukte haar de afgelopen seizoenen al, maar dit jaar nog nadrukkelijker. In onder meer de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik deed ze mee om de zege. “Ik ben erg blij met mijn voorjaar, maar nog niet tevreden.” Wie weet helpt een zege in de Ronde van Lekkerkerk?

Kastelijn staan donderdag aan de start na een heel sterk voorseizoen, waarna ze even een pauze nam en nu wordt het criterium in Lekkerkerk haar eerste koers weer. “Het is frustrerend dat mijn sprint niet goed is”, vertelt ze over de koersen dit voorjaar, waarbij haar beste uitslag een knappe negende plaats was in de Waalse Pijl. “Hierdoor verlies ik meer top-10 noteringen. Dat is dus iets waar we aan gaan werken voor volgend jaar. Maar al met al is het wel heel tof om met de beste rensters van de wereld mee te strijden en mee te doen voor winst. Het is heel motiverend. Volgend jaar wil ik het beter doen.”

Het is een opvallende constatering, dat er bij de vrouwen nog meer rensters zijn die de twee disciplines cross en wegwielrennen goed weten te combineren. “Lucinda en Marianne waren natuurlijk altijd al heel goed in het veld en op de weg”, aldus Kastelijn. “Met Shirin en mij laten we denk ik goed zien dat het combineren best mogelijk is, mits je het goed aanpakt. De prikkels die we in een cross geven aan ons lichaam kun je niet echt nabootsen op training. Maar het is natuurlijk ook aanleg. Misschien ben ik wel een betere wegrenster dan crosser, maar ik vind de combinatie gewoon erg leuk.”

Pittige dag
Samen met Aniek van Alphen, is Kastelijn op Hemelvaartsdag één van de twee Plantur-Pura rensters die deelneemt. Ze tempert de verwachtingen. “Voor donderdag heb ik niet echt verwachtingen. Het is voor mij vooral een goede training. Ik ben na Luik gaan rusten en heb drie weken mijn fiets niet aangeraakt, dus ik ben nog niet zo lang terug in training. Het was belangrijk om een rustmoment in te lassen. De winter was lang en het voorjaar hakte er ook wel in. Bij de jeugd en junioren reed ik altijd erg graag criteriums, maar met dit deelnemersveld wordt het toch wel pittig, haha.”

Vrouwen als hoofdprogramma
Hoe dan ook, ze kijkt wel uit naar de Ronde van Lekkerkerk. “Ik vind het vooral leuk dat organisatoren steeds vaker het vrouwen in het hoofdprogramma zetten. Er zit groei in. Zowel in het veld als op de weg. Onze races zijn ook vaak spannend tot het einde dus dat is voor de kijkers ook leuk”, maakt ze iedereen alvast duidelijk waarom met naar Lekkerkerk moet komen. “Racen met publiek is iets magisch. Met COVID heb ik het echt gemist in de cross. Op moeilijke momenten of juist op goede momenten. Publiek geeft je altijd net iets extra’s. Soms rijd ik door massa’s mensen en dat geeft zelfs kippenvel. Het is dus super leuk dat er veel publiek is!”

Foto: Daan van Overveld