Opnieuw zege Amy Pieters in Ronde van Lekkerkerk

Amy Pieters uit Zwanenburg is op Hemelvaartsdag de winnares geworden van de Ronde van Lekkerkerk. De wielrenster van het Boels-Dolmans Cycling Team volgde daarmee zichzelf op. Net als vorig jaar wist Pieters solo naar de zege te rijden in de 56e editie. Ze ontsnapte in de slotronden uit een kopgroep van acht vrouwen, waarin ook haar ploeggenote olympisch kampioene Anna van der Breggen zat. Lorena Wiebes (Mijdrecht) was in de sprint om de tweede plaats de snelste en bleef Kirsten Wild (Zwolle) voor.

Voorafgaand aan het criterium voor de vrouwen, reden tien toprensters ook al een tijdrit over één ronde van 1,7 kilometer. Daarbij ging de overwinning naar Chantal Blaak. De renster uit Berkel en Rodenrijs, wereldkampioene op de weg, verwees haar Boels-Dolmans ploeggenotes Amy Pieters en Anna van der Breggen naar de plaatsen twee en drie. De tijdrit werd mede verreden om het publiek kennis te laten maken met de meest prominente deelneemsters in het veld van de vrouwenwedstrijd. Uniek daarbij was dat de tijdrit van start ging vanuit het gemeentehuis.

Spannend criterium
De vrouwen maakten er voor het publiek een fantastische wedstrijd van in Lekkerkerk. Na vele aanvalspogingen reden acht rensters weg. Naast Pieters, Wiebes, Wild en Van der Breggen, zaten ook Marjolein van ’t Geloof, Eva Buurman, Lucinda Brand en Marit Raaijmakers mee in de eerste groep. Ondanks verwoede pogingen van het peloton, werd die kopgroep niet meer achterhaald. Zij konden in de finale het spel om de winst dan ook gaan spelen.

De rensters in de kopgroep probeerden het in de finale één voor één. Pieters was daarmee succesvol en rondde een solo van zo’n tien kilometer solo af. “Het is mooi dat het opnieuw goed voor me uitpakt en ik hier voor de derde keer weet te winnen”, was Pieters na afloop blij. Daarmee evenaart ze Sissy van Alebeek, die tot nu toe de enige was die de Ronde van Lekkerkerk drie keer won. “Het is een zware ronde en met zoveel publiek langs de kant is het ontzettend leuk om hier te rijden.”

Koers Sportklasse/Amateurs prooi voor Ten Kate
Nadat in de ochtend eerst de Hemelvaartsdag Loop werd georganiseerd op het wielerparcours, openden de Sportklasse/Amateurs renners donderdag de wielerronde. Lange tijd reed Nederlands kampioen bij de masters Martijn Broekman (Tricht) solo op kop, maar hij zag zijn aanval in de slotronden stranden. Het was Rotterdammer Herman ten Kate die vervolgens in de laatste ronde solo ontsnapte en het sprintende peloton nipt voorbleef. De elite mannen sluiten het evenement donderdag af met een koers over tachtig kilometer.