Remco Schouten: “Dit is de mooiste ronde die er is”

Een week geleden is het alweer dat de 57e Ronde van Lekkerkerk werd verreden. Janneke Ensing won er de wedstrijd bij de vrouwen, de hoofdact van het wielerevenement. Na afloop van die koers werd echter ook het criterium voor elite/beloften mannen verreden en ook daar was de winnaar een bijzondere. De zege ging namelijk naar Remco Schouten uit Ammerstol. Voor hem was het min of meer een thuiszege. “Dit is de mooiste ronde die er is en ik wilde deze heel graag winnen.”

Het was zeker niet de eerste keer dat Schouten in Lekkerkerk deelnam. Vorig jaar zat hij ook al in de beslissende ontsnapping, maar kwam hij als tiende uit een kopgroep van dertien renners over de streep. “Ik heb hier nu een keer of vijf gereden”, aldus Schouten. “De eerste jaren kwam ik niet echt tot een goede uitslag, maar vorig jaar werd ik tiende. Ik wist dat ik nu sterk ben dan toen. Vorig jaar was ik al heel blij dat ik in de kopgroep zat en wilde ik echt doorrijden. Nu dacht ik; gewoon rustig blijven en alles voor die finale.”

Net als een jaar geleden ontstond er gedurende de wedstrijd een omvangrijke kopgroep. Werd het toen een sprint met die dertien koplopers, daar gebeurde dat ditmaal niet. Een aantal aanvallen vanuit de kop van de wedstrijd hield geen stand, maar enkele ronden voor het einde lukte het Schouten toch, samen met de uiteindelijke nummers twee en drie; Abe Celi en Wouter Been. “Ik wist dat ik met die groep van tien de sprint niet zou winnen, dus ik moest wegrijden. Ik kreeg twee man met me mee en dat was prima.”

‘Echt fantastisch’
Voor Schouten werd het daarmee een extra bijzondere dag, waar het ieder jaar voor hem al bijzonder is om in Lekkerkerk te rijden. “Iedereen die hier staat ken ik zo ongeveer”, vertelt de winnaar. “Dat is echt fantastisch. Vlak na Amicitia staan ze eigenlijk altijd ieder jaar op hetzelfde plekje; vrienden, familie, allemaal van de Lekstreek schaatsvereniging. Als je daar dan langskomt, zeker in die laatste ronde, is dat geweldig. Mijn doel was om hem een keer te winnen, maar nu heb ik hem en hoop ik nog vaak te winnen.”

Foto: Stephan Tellier – Schouten op de schouders bij zijn supportersschare