Afrikaans zestal met Ride United in Lekkerkerk

Wie de startlijst van de elite/beloften mannen voor de Ronde van Lekkerkerk heeft bekeken, zal het wellicht opgevallen zijn dat daarop de namen prijken van zes Afrikaanse renners. Zij maken deel uit van het Ride United Cycling Team, dat als doel heeft het ontwikkelen van Oost-Afrikaanse wielrenners en het stimuleren van het wielrennen in het algemeen in Oost-Afrika. Onder meer Frank Mariki, de kampioen van Tanzania staat komende donderdag 9 mei aan de start in Lekkerkerk.

Naast Mariki doen de Kenianen Joseph Bobby Ngina en Joseph Kamau mee in Lekkerkerk en Lawrence Lorot, Paul Lomuria en Charles Kagimu uit Uganda. De laatste is zelfs Afrikaans kampioen tijdrijden. Met het Ride United Cycling Team werd onder meer al deelgenomen aan de Arno Wallaard Memorial, een internationale klassieker. De Ronde van Lekkerkerk werd echter het eerste criterium voor de groep, een initiatief van Dries Klein en zijn zoon Emiel, die samen de Ride United Foundation hebben opgezet.

“De stichting is op drie pijlers gebaseerd: Empowerment, Equality en Globalisation”, legt Dries Klein uit. “De wielersport bestaat momenteel hoofdzakelijk uit ‘witte’ renners en rensters, terwijl gebleken is dat Oost-Afrikaanse atleten over uitstekende duurvermogens beschikken. Dit is duidelijk te zien bij het marathonlopen.” Door de renners in Europa te laten koersen, krijgen ze meer kansen om zich te ontwikkelen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Klein: In ons eerste jaar, 2024, halen we twee groepen van 8 renners naar Nederland voor twee periodes van drie maanden, en nemen we als Nederlands clubteam deel aan nationale- en internationale wedstrijden. Onze ambitie is om van deze groep echte wielrenners te maken. We willen hen laten kennismaken met het koersen in Europa, inzicht geven in de tactiek van het koersen, en ze uiteindelijk laten doorstromen naar hogere niveaus. De standplaats van het team is de woonaccommodatie in Kudelstaart, waar wordt getraind en alle activiteiten plaatsvinden.”

En het Afrikaanse wielrennen zit ook zeker in de lift. “Gelukkig zien we in de afgelopen periode dat de wielersport meer focus krijgt in Oost Afrika. Waar in Eritrea en een kleine regio in Ethiopië het al redelijk populair is, zie je nu ook Kenia, Tanzania en Oeganda ontwikkelingen. Een hoogtepunt op korte termijn is het WK wielrennen in Rwanda in 2025.” En ook de Ronde van Lekkerkerk moet al een hoogtepunt worden. “We kijken uit naar de koers en zijn zeer gemotiveerd om een goede prestatie neer te zetten en te laten zien wat Oost-Afrika te bieden heeft.”