Kessler, Boogaard, Ton en meer uitdagers

Marianne Vos, Lucinda Brand, Ellen van Dijk, Amber Kraak en Karlijn Swinkels zijn rensters uit de wereldtop die we eerder al aankondigden. Zij doen komende donderdag 9 mei mee aan de 60e Ronde van Lekkerkerk. Het zijn echter niet de enige topnamen aan de start, want ze kunnen rekenen op veel concurrentie. Onder meer Nina Kessler, Maaike Boogaard, Quinty Ton en Marjolein van ’t Geloof behoren tot de uitdagers.

Voor Ton wordt het een mooi weerzien met Lekkerkerk. In 2023 finishte ze als tweede achter Irene Schouten, na een sterke koers te hebben gereden. Dit jaar leek het er na een vervelende blessure even op dat de renster van het Australische World Tour team Liv Alula Jayco misschien niet kon starten, maar Ton is terug in koers én direct sterk. Ze won begin april bij haar rentree de Ronde van Gerwen en deze vrijdag en zaterdag werd ze achtste en veertiende in achtereenvolgens La Classique Morbihan en de GP Morbihan, sterk bezette UCI-wedstrijden in Frankrijk.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Quinty Ton in het paars in actie tijdens de Ronde van Lekkerkerk in 2023

Ook Kessler (foto top in het roze) is geen onbekende renster in Lekkerkerk. De ervaren renster die dit seizoen de opvallende roze kleuren van EF Education-Cannondale verdedigt stond al vaker aan de start. Ze beschikt over een snelle sprint en dat maakt haar een gevaarlijke uitdaagster. Dat geldt ook voor Marjolein van ’t Geloof. Als renster van het Hess Cycling Team komt ze samen met haar Australische ploeggenote Nicole Frain aan de start en Van ’t Geloof heeft een goed vormpeil te pakken. Woensdag finishte ze nog als vijfde in de Cyclis Classic in België.

Het seizoen van Boogaard is nog niet de meest succesvolle uit haar carrière, maar juist in de zware koersen Luik-Bastenaken-Luik en Waalse Pijl was duidelijk te zien dat ze veel werk verzette voor haar team AG Insurance – Soudal. Boogaard staat bekend als een echte hardrijder, die vorig jaar onder meer nog derde werd in de GP Oetingen en vijfde in de tijdrit van de World Tour etappekoers Tour of Scandinavia.

Foto’s: Daan van Overveld (top) en Stephan Tellier (midden)