Eddy Gödde: “Ronde van Lekkerkerk altijd bijzonder

Afgelopen vrijdag was het exact een jaar geleden dat Eddy Gödde zijn eerste overwinning boekte bij de elite mannen. Dat deed hij op Hemelvaartsdag 2018 in de Ronde van Lekkerkerk. Met een machtige eindsprint verwees de renner uit Naaldwijk Tom Wijfje en Koos Jeroen Koers toen naar de plaatsen twee in drie. “Het was vorig jaar inderdaad mijn eerste overwinning ooit bij de elite, wat het allemaal nog mooier maakte”, kijkt Gödde nu terug op die dag. “De Ronde van Lekkerkerk is altijd bijzonder druk met publiek. Dat maakt de aankomst wel extra mooi!”

Met een flinke groep werd er vorig jaar gesprint om de zege bij de elite/beloften mannen. “De grote kopgroep was ideaal”, aldus Gödde. “We hadden snel een groot gat te pakken en het draaide soepel tot de finale. Toen waren er veel toppers die het niet toelieten om mannen weg te laten rijden, wat zorgde voor een heel zware finale, met een regen van aanvallen. Maar ik overleefde het net. Daarna was het alles of niets richting de laatste bocht en dat lukte.”

Wat het geheim is om in Lekkerkerk te winnen, is volgens Gödde niet zomaar te zeggen. “Sowieso moet je gelijk van voren zitten. Vaak is de beslissing vrij snel in een koers gemaakt. Ook ik zat eigenlijk wat ver, want ik had bijgeschreven en stond dus met de start achteraan. Ik was de laatste die de sprong maakte naar de kopgroep toe. Dan is het een kwestie van meedraaien en herstellen tegelijk. Als je op dat moment goed ben lukt dat meestal ook.”

Erg druk
Dit jaar is Gödde er dus weer bij, maar of hij weer mee kan doen om de zege is de vraag. “Tot nu toe gaat mijn seizoen erg stroef. Ik zit bij een nieuwe leuke ploeg, HSK Trias-Mooi Jong, met veel leuke gasten. Alleen heb ik het buiten het fietsen erg druk. Ik ben pas begonnen bij een nieuwe werkgever, heb mijn huis verkocht om samen te gaan wonen met mij vriendin in Naaldwijk en we zijn op 10 mei over gegaan in ons huis.” Die datum is daarmee een belangrijke, want dat was vorig jaar de dag van de Ronde van Lekkerkerk.

Misschien een verrassing
Toch kon Gödde niet direct van zijn nieuwe huis genieten. “Ik heb de eerste dag met koorts op de bank heb gelegen. Plus dat ik kamp met een blessure aan me heup die erger is dan ooit, dus sukkel op het moment flink.” Dat heeft zo ook zijn invloed op zijn kansen voor de komende wielerronde. “Mijn kansen voor dit jaar schat ik niet groot in op dit moment, maar ik heb nog heel even en ga er toch met een bijzonder gevoel naar toe, wat misschien voor verrassingen kan zorgen.”