Kirsten Wild: “Cool dat vrouwen het hoofdprogramma zijn”

Zes wereldtitels op de baan heeft ze al achter haar naam staan. Ze won koersen als Gent-Wevelgem, de Omloop Het Nieuwsblad, de Ronde van Qatar en etappes in de Giro Rosa en Holland Ladies Tour. Eén koers won Kirsten Wild echter nog niet, de Ronde van Lekkerkerk. We zeggen het natuurlijk met een knipoog, maar haar erelijst maakt wel duidelijk dat de Zwolse renster donderdag één van de grote favorieten is. “Ik vind het best cool dat de vrouwen in Lekkerkerk het hoofdprogramma zijn. In Nederland zou dat wel veel vaker mogen.”

Wild pakte dit voorjaar opnieuw twee wereldtitels op de baan, waarvan één in de koppelkoers met Amy Pieters. Daarnaast won ze dit seizoen al Gent-Wevelgem, de Driedaagse Brugge-De Panne en twee etappes in de Healthy Ageing Tour. Ze komt dan ook met een goede vorm naar Lekkerkerk, maar zal het als eenling wel tegen enkele blokken van rensters uit dezelfde ploeg op moeten nemen. “Dat kan wat lastiger zijn”, meent Wild. “Maar in een criterium wil iedereen in de eerste groep zitten en kun je vaak toch wel een keer samen iets dichtrijden.”

Een jaar geleden eindigde Wild als derde in Lekkerkerk, achter Pieters en Lorena Wiebes. Ze vermaakte zich toen opperbest. “In Lekkerkerk hangt een leuke sfeer en vorig jaar was het ook heel goed weer. Het is een sfeervol criterium en het rondje is ook nog eens best lastig. Het is niet super technisch, maar ook niet heel gemakkelijk. Daarbij is het een snel rondje, waarbij we vaak langs het publiek komen. Zelf vind ik criteriums ook wel wat hebben. Je kunt er van te voren tegenop zien, want het is flink afzien, maar als je het dan hebt gehad is het toch wel lekker.”

‘Leuk om ons zo aan het publiek voor te stellen’
Donderdag komt Wild twee keer in actie. Om 13.53 uur gaat ze van start in de korte tijdrit over één ronde. Vervolgens doet ze om 14.20 uur mee aan het criterium. “Die tijdrit vind ik een stuk leuker dan voor de koers in een auto rondgereden worden over het parcours”, aldus Wild. “Dat is best ongemakkelijk en op deze manier is het leuker om ons aan het publiek voor te stellen. Ook de speaker heeft zo wat meer tijd om even aandacht te schenken aan de renster en de sponsor. Sowieso is het voor het publiek leuk om de wereldtoppers op deze manier van dichtbij te kunnen zien koersen.”

Foto: Arne Mill