Wedstrijd elite mannen zeer sterk bezet

De wedstrijd voor de vrouwen is al jaren de absolute publiekstrekker tijdens de Ronde van Lekkerkerk. Ook dit jaar staan er vele wereldtoppers aan het vertrek. Toch mag de wedstrijd voor elite/beloften mannen zeker niet gezien worden als een mindere koers. Zie het eerder als de kers op de taart, want ook ditmaal is het startveld ontzettend sterk. Toprenners als Coen Vermeltfoort, Raymond Kreder en Matthijs Büchli hebben zich onder andere aangemeld.

Ruim tachtig renners hebben zich ingeschreven voor de laatste wedstrijd op Hemelvaartsdag, die om 16.00 uur van start gaat, na de finish van de koers van de vrouwen. Eerder viel op deze website al een artikel te lezen over de zes Afrikaanse renners die met het Ride United Cycling Team deelnemen. Maar er is meer dan dat. Zo hebben zich liefst twaalf renners uit continentale wielerploegen aangemeld en staan er ook meerdere renners aan de start die eerder op hoog niveau actief waren.

Grote favoriet
Coen Vermeltfoort lijkt bij deelname een grote favoriet voor de zege. Zaterdag eindigde hij in de Ronde van Overijssel, één van de oudste klassiekers van Nederland, nog als derde. Al zal hem dat nog wel dwars zitten. Vermeltfoort won de koers immers al twee keer in het verleden en had gehoopt een record neer te zetten in de provincie waar hij van origine vandaan komt. Wellicht dat hij in Lekkerkerk alsnog de bloemen mee naar huis kan nemen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Coen Vermeltfoort (foto: VolkerWessels Cycling Team)

In Lekkerkerk lijkt Vermeltfoort niet op ploeggenoten te kunnen rekenen. Dat in tegenstelling tot renners van andere continentale teams. Zo heeft het Universe Cycling Team met Jarri Stravers, Sjors Handgraaf, Roy Duijvesteijn, Stefan Verhoeff liefst vier mannen aan de start staan. Het BEAT Cycling Team komt met Thijmen Paardekooper, Lars Loohuis en voormalig baansprinter Matthijs Büchli aan het vertrek, terwijl het Diftar Cycling Team met Björn Bakker en Guillame Visser twee ijzers in het vuur heeft.

Roy Hoogendoorn van Metec – Solarwatt lijkt een absolute favoriet. Hij won dit jaar al een etappe in Olympia’s Tour en schreef ook de Ronde van Oud-Vossemeer op zijn naam. De laatste continentale renner op de startlijst is Raymond Kreder. In het verleden reed hij onder meer bij de Nederlandse profformatie Roompot, maar tegenwoordig is hij in Japanse dienst bij het Kinan Racing Team. En Kreder heeft een goede vorm te pakken. Eind april reed hij nog de achtdaagse Ronde van Turkije.

Niet-continentale outsider
Ook bij de renners die niet voor een continentaal team rijden zijn er overigens meerdere opvallende namen die zich hebben aangemeld voor de 60e Ronde van Lekkerkerk. De naam van Nick van der Lijke valt daarbij het meest in het oog. Hij reed in het verleden onder meer voor Team Lotto-Jumbo, Roompot en het Riwal Cycling Team.

Foto top: Stephan Tellier – De elite/belofte mannen in de 59e Ronde van Lekkerkerk