Lekkerkerk verwelkomt ook voorjaarsrevelatie Amber Kraak

Met overwinningen in de Omloop Het Nieuwsblad, Dwars door Vlaanderen en Ronde van Vlaanderen kende Marianne Vos een zeer sterk voorjaar. Ze staat op 9 mei dan ook als favoriet aan de start in de Ronde van Lekkerkerk. De zege gaat ze echter zeker niet cadeau krijgen. Met Amber Kraak heeft zich misschien wel de revelatie van het voorjaar aangemeld voor het criterium. De rensters van FDJ won onder meer de slotrit van de UAE Tour met een indrukwekkende solo en toonde zich daarna sterk in de klassiekers.

Kraak heeft een opvallende sportcarrière. Ze begon pas in 2021 met wielrennen, na een carrière in het roeien. En ze was niet zomaar een roeister, de nu 29-jarige Brabantse werd in de onder de 23 jaar categorie zelfs wereldkampioene in de lichte dubbeltwee. Jumbo-Visma zette haar op de fiets en voor die ploeg wist ze amper een jaar later al bijna haar eerste World Tour wedstrijd te winnen. In de Franse Classic Lorient eindigde Kraak in augustus 2022 als tweede.

Het bleek de voorbode voor meer, want afgelopen seizoen trok Kraak de goede lijn door en dat leverde haar onder meer de zege op in La Périgord Ladies, ook al op Frans grondgebied. Dat beviel blijkbaar, want sinds 2024 rijdt Kraak voor de Franse World Tour ploeg FDJ. En met succes. Naast haar zege in de UAE Tour, reed ze een zeer sterk voorjaar met onder meer een vijfde plek in Parijs-Roubaix, zesde plaats in de Brabantse Pijl en de achtste plaats in de Amstel Gold Race.

Foto: Daan van Overveld