Sterke blokken in vrouwenkoers Ronde van Lekkerkerk

Het was al bekend dat aan de vrouwenwedstrijd van de 60e Ronde van Lekkerkerk veel wereldtoppers deelnemen. Maar buiten dat zij afzonderlijk sterk zijn, kunnen de rensters ook als teams wat tegen elkaar doen. Er staan een aantal sterke blokken aan het vertrek. Zo start Visma – Lease a bike met drie rensters, Lidl-Trek, het Hess Cycling Team en DSM met een tweetal en heeft ook VolkerWessels drie ijzers in het vuur. Zij zullen het spel willen spelen.

Marianne Vos zal gezien hebben dat Lucinda Brand en Ellen van Dijk als Lidl-Trek ploeggenoten samen kunnen werken. Maar de winnaar van de groene trui in de Vuelta a Espana weet dat ze met Lieke Nooijen en Maud Oudeman twee sterke rensters uit haar ploeg bij zich heeft. Oudeman reed in de Vuelta ook al zeer sterk in dienst van haar team, maar de beide jonge rensters kunnen in Lekkerkerk ook goed voor eigen kansen rijden.

Talenten VolkerWessels op dreef
Een ploeg om zeker in de gaten te houden is het VolkerWessels Cycling Team. Het voormalige Parkhotel Valkenburg team is een kraamkamer voor talent. En ze brengen drie rensters aan de start die allen in topvorm zijn. Sprintster Sofie van Rooijen won dit jaar al twee internationale wedstrijden in de sprint, de Drentse Acht van Westerveld (foto) en Omloop van Borsele. Anneke Dijkstra won op haar beurt de Zuiderzeeronde, op nationaal niveau. Daarin werd Eline Jansen, de derde startende rensters van het team, tweede. Zij toonde zich ook zeer sterk in de Vuelta, met onder meer een tiende plek in de lastige zevende etappe.

Namens DSM-firmenich PostNL komen Esmée Peperkamp en Anna van der Meiden aan de start, waar Hess rijdt met Marjolein van ’t Geloof en voormalig Australisch kampioene Nicole Frain. En waar sommige World Tour teams tegenwoordig ook een opleidingsploeg hebben, zien we dat daar ook duo’s door ontstaan. Zo rijdt Quinty Ton voor de World Tour formatie van Liv Alula Jayco, terwijl Noa Jansen voor het opleidingsteam van die ploeg rijdt. Datzelfde geldt voor Maaike Boogaard en de Estse kampioene Laura Lizette Sander bij AG Insurance – Soudal.

Sterke eenlingen
Toch zullen er ook enkelingen zijn waar absoluut rekening mee moet worden gehouden. Karlijn Swinkels droeg tot de slotdag de bergtrui in de Vuelta. De Brabantse renster van Team UAE is dus in vorm. En ook Amber Kraak van FDJ toonde zich sterk in de achtdaagse etappekoers. Kirstie van Haaften van Cofidis, Nina Kessler van EF en Danique Braam van Chevalmeire zijn andere rensters om in de gaten te houden.

Foto top: Daan van Overveld